ביהמ”ש ביטל את הלגליזציה בדקוטה הדרומית

בנובמבר אישרו תושבי דקוטה הדרומית את הצעת החוק ללגליזציה במשאל עם, בדיוק כפי שעשו זאת 14 מדינות בארה"ב לפניהם. עם זאת, על סמך סעיף משונה בחוק פסקה שופטת מחוזית במדינה כי האישור ללגליזציה מבוטל. המושלת, רפובליקנית המתנגדת ללגליזציה, דחתה במקביל גם את מועד הטמעת ענף הקנאביס הרפואי

הכוח הרב שיש לשופטים ברחבי ארצות הברית הוא נושא טעון מאוד, שכן בין הסמכויות בהן הם מחזיקים יש למשל את הכוח לבטל צווים נשיאותיים, עד כדי כך, ואפילו החלטות שהתקבלו במשאל עם במדינות השונות, למשל בשאלת הלגליזציה של הקנאביס. 

זה בדיוק מה שקרה השבוע בדקוטה הדרומית, מדינה שמרנית קטנה בארה”ב, שם החליטה השופטת המחוזית כריסטינה קלינגר (Christina Klinger) לבטל את החלטת משאל העם שהתקיים במדינה בנובמבר במקביל להצבעה לנשיאות בה אישרו תושבי המדינה את הלגליזציה.

השופטת נימקה את החלטתה בכך שהלגליזציה שאושרה על ידי המצביעים מנוגדת לחוקי המדינה לפיהם תיקונים לחוקים המוגשים להצבעה דרך משאל עם יעסקו אך ורק בנושא אחד, ולא ייצרו שינויים נרחבים מדי עבור הממשל במדינה, אלא אם כן מוגשים קודם לאישור ועדה ממשלתית – דבר שלא בוצע.

“לתיקון לחוק יש השפעות מרחיקות לכת על האופי הבסיסי של המערכת השלטונית בדקוטה הדרומית”, כתבה השופטת בפסק דינה, שהתקבל אגב לאחר ביקורת על תוצאות משאל העם גם מצד מושלת המדינה קריסטי נואם (Kristi Noem), המשתייכת למפלגה הרפובליקנית ומתנגדת להקלה בחוקי הקנאביס.

השופטת כתבה כי לגליזציה של קנאביס נוגעת לרישוי עסקים, למיסוי ולגידול קנאביס, וכי התיקון היה מעניק למדינה סמכות לנהל את תחום הקנאביס המיועד לפנאי, אך בכך הוא חורג מסמכותה של הרשות המבצעת והמחוקקת של הממשלה המקומית במדינה.

מושלת דרום דקוטה קריסטי נואם (צילום: Gage Skidmore)
מושלת דרום דקוטה קריסטי נואם (צילום: Gage Skidmore)

המושלת נואם התקשתה להסתיר את שביעות רצונה, ואמרה לאחר הדיון כי “ההחלטה מגנה ושומרת על החוקה שלנו, ואני בטוחה שבית המשפט העליון בדרום דקוטה, אם יתבקש לשקול זאת גם כן, יגיע לאותה מסקנה”.

מנגד, עו”ד ברנדן ג’ונסון, שייצג את תומכי הלגליזציה בבית המשפט, אמר בתום הדיון כי הוא אכן מכין את הערעור לבית המשפט העליון של דקוטה הדרומית.

כזכור, כ-54% מאוכלוסיית דקוטה הדרומית הצביעו בעד לגליזציה של קנאביס, שעל פי התיקון לחוק שהתקבל במשאל העם היתה צפויה להפוך לחוקית במדינה ב-1 ביולי. כעת, עם החלטת בית המשפט המחוזי, זה כמובן לא יקרה – אלא אם בית המשפט העליון יהפוך את ההחלטה.

דרום דקוטה היתה בין ארבע המדינות שהצביעו בעד לגליזציה בנובמבר האחרון, ביחד עם ניו ג’רזי, אריזונה ומונטנה. עד החלטת בית המשפט מספר המדינות בהן קנאביס חוקי בארה”ב עמד על 15, כשבנוסף היא חוקית גם במחוז קולומביה – שטח עיר הבירה וושינגטון די.סי.

כזכור, במקביל לאותה הצבעה בעד לגליזציה הצביעו תושבי דקוטה הדרומית גם בעד הטמעת ענף קנאביס לשימוש רפואי. מעל 65% מהתושבים הצביעו בעד, אך גם מהלך זה צפוי להתעכב בשלב זה, לפחות לא לפני חודש יולי 2022 – כך על פי החלטת המושלת נואם.

נואם הסבירה שהעיכוב בהטמעת הרפורמה בתחום הקנאביס הרפואי הוא הכרחי מכיוון שאין לה מספיק זמן ללמוד את הנושא, כך על פי הדיווח ברשתות התקשורת בארה”ב. יש לציין שגם אם ההליך אכן יוטמע ביולי 2022, יקח זמן רב עד הקמת מתקני הגידול ובוודאי עד תחילת מכירות קנאביס בפועל.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר